Recensie Meiden van de Wit: dvd-box seizoen 1

Geplaatst op woensdag 21 mei 2008 @ 10:21 , 744 keer bekeken

Nederlandse series kunnen mij over het algemeen niet zo boeien. De meeste steken matig inelkaar en het acteerwerk is meestal van een duidelijk Nederlands niveau. Maar toch zijn er soms van die series die er dan met kop en schouders bovenuit steken. Zal Meiden van de Wit zo'n serie zijn?

De ruwe verhaallijn
Het verhaal van 'Meiden van de Wit' gaat over drie zussen: Floor (Eva Duijvestein),
Roos (Frederique Huydts) en Frederique (Angela Schijf). Hun vader is de eigenaar van een zuivelfabriek, maar komt onverwachts en onder verdachte omstandigheden om het leven. Niet wetende wat te doen besluiten de zussen om de fabriek over te nemen, wat niet zonder slag of stoot door iedereen wordt geaccepteerd. Omdat geen van de zussen ervaring heeft met het runnen van een fabriek wordt de hulp van Daan van Doolen (Daniël Boisevain) ingeroepen. Echter blijken de bedoelingen van Daan niet zuiver te zijn, evenals die van de stiefmoeder Beth (Renee Soutendijk) en haar 'zakenpartner' Roy Geerste (Rik Launspach). Problemen alom, maar de zussen slaan de handen ineen om de familie en de fabriek te redden.

De serie op zich
Zoals ik al in de inleiding schreef kunnen de meeste Nederlandse series mij niet heel erg boeien. Ik kan me meestal flink ergeren aan de kwaliteit van het acteren en aan het dramatisch lage verhaal niveau. Bij Meiden van de Wit heb ik dat echter niet. Ik kwam er toevallig al zappende een keer bij terecht en heb me positief verbaasd over de serie. Ik was eerder geen grote fan van Angela Schijf maar heb die mening flink bijgesteld na het zien van een aantal afleveringen van deze serie. En dat is niet het enige goede aan het geheel. Er zijn soms van die series die wel weten te boeien en waarbij wel alles klopt. 'Oud Geld' was bijvoorbeeld zo'n serie en ook Meiden van de Wit mag zich daartoe gaan rekenen.

Waarom?
Naast het verhaal dat goed inelkaar moet steken is het ook van belang dat de casting goed is. Als het verhaal wel klopt maar de acteurs weten niet te overtuigen dan is een serie alsnog gedoemd te mislukken. De dames Duijvestein, Huydts en Schijf zijn echter van een bijzondere klasse. Los van het feit dat ze niet vervelend zijn om naar te kijken kunnen ze ook nog eens bijzonder goed acteren en dat is dan ook meteen het grootste pluspunt aan de serie. Daarnaast is het verhaal ook goed en klopt alles in deze serie gewoon.

Conclusie
Het zal dan ook niet verbazend zijn dat mijn conclusie positief is. Dit is eindelijk weer eens een serie die ik kan waarderen en met mij nog vele anderen. De DVD-box bevat het complete eerste seizoen (12 afleveringen) die zijn onderverdeeld op drie DVD's. Echte liefhebbers van de serie zullen deze box al hebben aangeschaft of zullen dat ongetwijfeld gaan doen. Daarnaast is het ook een leuk kado om op een verjaardag te geven als je niet weet welke films de jarige ook al weer leuk vond.

Door: Albert

Welkom bij Clubs!

Kijk gerust verder op deze club en doe mee.